Workshopix'te etkinlik eklemek ÜCRETSİZ
Etkinlik eklemek için üye girişi yapmanız gerekiyor.

Detach - Dans Doğaçlama Günleri Talin Büyükkürkciyan
Ağustos
27

Detach - Dans Doğaçlama Günleri

Tarih:27 Ağustos-02 Eylül 2019
Yer:
Sundance Tekirova/ Antalya

Detach - Dans Doğaçlama Günleri

**Katılım ve detaylı bilgi için sağ alt köşedeki workshopix mesaj gönder kutusunu kullanabilirsiniz.

Program:
8.30 - 9.30  Yoga- Meditasyon
17.00 - 20.00 Doğaçlama
21:30 -  23:30 Jam

Toplam 6 gün

Etkinlik Ücreti:
Atölye Ücreti: 600 TL
Erken ödeme 15 Haziran 2019 : 500 TL

Konaklama:
Çadır: 
Kahvaltı + Akşam yemeği : 120 TL
Kahvaltı + Öğlen yemeği + Akşam yemeği : 140 TL
Kendi çadırınızı getirmeniz önerilir. Kendi çadırı olmayanlar Sundance ile erken iletişime geçmelidir.

Not: Ağaç ev, bungalov ve taş ev için Sundance ile iletişime geçilmelidir.

Başvuru:
Kısa bir motivasyon mektubu ile kendinizi tanıtan bir paragraflık öz geçmişinizi adresine göndermenizden kısa bir süre sonra size geri dönüş yapılacaktır.

**Katılım ve detaylı bilgi için sağ alt köşedeki workshopix mesaj gönder kutusunu kullanabilirsiniz.

Etkinlik Mekanı:
Adres: Tekirova Mahallesi, 07995 Kemer/ Antalya 

Etkinlik İçeriği:
Doğaçlama Nedir?

Doğaçlama, yaşamımızın ilk yıllarında, çocukluk zamanımızda hep yaptığımız bir şeydi. Oyun oynardık! Anlık dürtülerimize bağlı olarak kararı her zaman değiştirirdik, o anda nasıl olduğumuza bağlı olarak oyunu değiştirirdik, anda kalmaya devam ederdik. Bir çocuk dünyayı oynayarak öğrenir. Çocuk -mış gibi yapar ve bir kurgu yaratır.

Çocukken, hayal gücümüzün bir üstünlüğü yoktur. Olmak istediğimiz şey oluruz. Kendimizi yargılamaz, aklımızla müdahale etmez ve olumsuz düşünmeyiz. Sadece oluruz. Bir çocuğun oynamaya başlamak için biraz zamana ihtiyacı yoktur. “Gerçek hayattan çıkıp oyuna girmeliyim” demez. Her zaman şu anda vardır, bu yüzden oyun ve yaşam onun için aynı şeydir. Oyun ve yaşam arasında geçirgenlik vardır.
 
Doğaçlamada, doğaçlama yapan dansçılar çocuklar gibidir. Yaşam ve oyun arasındaki geçirgenlik tekniğini öğrenirler. Doğaçlamanın temsil durumuna girerler. Bu durum tiyatroda sahneye çıkarken önceden işlenmiş duyguları geri çağırmak gibi değildir. Doğaçlayan bir çocuk gibi andadır. Doğaçlama ve oyun tekniğini kullanarak anda var olur. O anda seyirlik pek çok şey çıkar. İzleyiciler de seyrettikleri şeyden etkilenip düşüncelerini, duygularını salıverir ve günlük yaşamda tuttukları kendilerini bırakabilirler.
 
Doğaçlama Tekniği Nedir?
Doğaçlama tekniği, bale gibi batı dansı tekniklerinin aksine kodlama gerektirmeden hareket etme tekniğidir. Bu teknik içgüdüseldir, bireyin içinden geldiği gibi hareket etmesini sağlayan güvenli bir alan yaratır. Doğaçlama, bireyin gizli düşüncelerini veya duygularını derinlemesine anlamanın bir yoludur. Bu yol taşıyıcıya odaklanan içgüdüsel, öngörülemeyen, serbest hareket vurgusu, gerçek duygu ve ilham bulma sürecidir.

Tarih boyunca, dansın ve hareketin gösterilenin ardındaki gerçeğe ulaşan gizli bir kodu olduğu görülmektedir. Bugüne kadar, belirli kalıpları ve tekrarları birleştirmek için kurulan dans ve hareket, 70'li ve 80'li yılların ortasında değişmeye başladı ve Post-Modern akımın etkisiyle şekillendi. Aynı zamanda yerleştirildiği kalıpları yok ederek kendi tarihini de değiştirdi.

Detach - DID Günlerinde ne yapacağız?
Beklentilerimiz, yargılarımız ve isteklerimiz bizi yorar. Zamanımızdan ve mutluluğumuzdan çalar. Olana, olacak olana olduğu gibi izin vermek ve olanı olduğu gibi kabul etmek doğaçlama tekniği çerçevesinde anda var olabilmek, zihnimizi susturup akışa eşlik etmek bize iyi gelir.

Atölye boyunca zihnimizin bizi yönlendirmesine, kontrol etmesine, kalıplara koymasına olanak vermeden hareket ederken oyun oynamanın hissiyatı ile içgüdülerimize geri dönüyoruz.

Çalışmalarımızda duyular arası yolculuğa çıkıyor, oluşturduğumuz bir imgenin içine giriyor bazen de biz bir imge oluyoruz. Doğaçlarken iç sesimize kulak verip kendimizi duymaya başlıyoruz.

Çalışmalara harekete ilgisi olan herkesi bekliyor, dans tecrübesi olsun olmasın, fark gözetmediğimiz bir çember alanı oluşturuyoruz.

Eğitmen Hakkında:
Talin Büyükkürkciyan

Talin Büyükkürkciyan, bağımsız bir koreograf ve doğaçlama dans sanatçısıdır. Büyükkürkciyan dansa Christine Brodbeck ile başladı. İstanbul Sanat Merkezi’nde 1994-95 yıllarında modern dans derslerine katıldı.  1995-98 yılları arasında Tiyatro Araştırma Laboratuarı (TAL Dans’da) Mustafa Kaplan’dan dans ve doğaçlama dersleri aldı. Kaya İlhan, Geyvan Mc Millen, Aydın Teker’le modren dans teknikleri ve dans anatomisi çalıştı. İstanbul Üniversitesi Latin Dili ve Edebiyatı’nı bitirdikten sonra tek tutkusu olan dansı öğrenmek için Hollanda/Arnhem’deki ( EDDC) / Avrupa Dansı Geliştirme Merkezine gitti ve bu sanat fakültesinin dört senelik eğitimini tamamlayıp 2002 yılında eve döndü. Hollanda’da Eva Kaczag’dan Tai-Chi, Chi-Kong, Meridyen Esneme Haraketleri, Tony Tacher’dan Alexander Tekniği ve David Zambrano ve Mary O’donell’dan doğaçlama dersleri aldı. Wim Vandekeybus, Joao da Silva, Charlotte Boyer, Kurt Koegel, Martin Sondrekamp’la çalıştı. Ester Gal ve Scoth Wells’den Kontak Doğaçlama dersleri aldı. Angus Balbernie ve Mimi Goese ile tiyatro-performans üzerine çalıştı. Kendi projelerinin yanısıra Angus Balbernie, Lissa Penti, Charlotte Boyer, Christina Ferenz,  Ayla Algan ve Emre Koyuncuoğlu’nun projerini Alexandropoli, Düsseldorff, Marsilya, Amsterdam, Arnhem, Erivan, Bonn, Faro, Prag ve İstanbul’da sundu. 

Talin Türkiye’ye döndüğünde doğaçlamanın bu ülkede olmadığını görüp doğaçlama üzerine ağırlık vermeye karar verdi. Transit – İstanbul Doğaçlama Günlerini Organize etme kararı doğaçlamayı İstanbul’a getirmek, doğaçlamının ne kadar gerekli ve önemli bir şey olduğunu göstermek içindi. “Doğaçlarken anda kalırız, önceyi ve sonrayı düşünmeyiz” bilincinin bu ülke dansçıları, müzisyenleri ve seyircisi için gerekli olduğunu hissediyordu. Transit – Istanbul Doğaçlama Günlerini organize etme çalışmaları sırasında Islak Köpek müzik grubu ile tanıştı ve onların müziklerine eşlik ederek çeşitli doğaçlama dans gösterileri sundu. Daha sonra gruptan saksafonist Robert Reigle ile Transit- Istanbul Doğaçlama Günleri’nde doğaçlama bir duet sahneye koydu. Yine Transit –Istanbul Doğaçlama Günleri’nde Kirstie Simson ve Yanael Plumet ile bir trio sundu. 2007’de II. Transit – İstanbul Doğaçlama Günleri’nde trompet sanatçısı Fransız Olivier ile Darphane-i Amire’nin bodrum katında bir duet sundu. Yine 2007’de Darphane-i Amire’nin koridorunda bir quartette dans etti. 2008 yılında Antakya’da K77 organizasyonuyla Antakya parkının kapalı salonunda Islak Köpek Müzik Topluluğu ve Yanael Plumet ile doğaçlama bir gösteri sundu. 2011’de Kargart Performans Günleri’nde “The Crowss” isimli duetini yine saksafonist Robert Reigle ile sundu. Son yıllarda Hoca Nasreddin grubu ile doğaçlama çalışmaları devam etmektedir. Nick Hobbes’un scorlu doğaçlaması “ Ses Bulutları ve Hareket Fırtınaları” gösterisinin solisti olarak Görünürlük Festivalinde ve Büyük Ada, Ada Evi’nde dans etti. 

Talin koreografilerinde algıda kırılmalar yaratan performatif konseptler kullanır. Şiirsel, esprili ve aynı zamanda politik işler yaratır. Solo işlerinde yakınlığı masal anlatıcılığı ile kurarken gerçek ve kurgu arasında durur. Talin 1997 yılından beri koreografiler yapmakta, grup işleri sahneye koymaktadır. 

Talin 14. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında “Sandalyeler” projesinde yer aldı. 6.ODTÜ Çağdaş Dans Festivali kapsamında “ Tek Başına” , 3. Tünel Sanat Festivali kapsamında “II.Bahçe”, Maya Sahnesinde “ Yap-Boz”, 2. Tünel Festivali kapsamında “I.Sahne” isimli dans gösterilerini sundu. 16’ıncı 17’inci ve 18’inci Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivallerinde Tersi Düz, Mesela ve Lokum adlı projelerini sahneye koydu. 2007 yılında Prospero Dans Topluluğu’nu kurdu ve işlerini bu isim altında sunmaya başladı. Topluluğu kurduktan sonraki ilk koreografileri 40. Kapıyı Açarsan… isimli solosu ve Tepetaklak isimli quartetidir. Tepetaklak İstanbul Dans Festivali’nde, Bonn Biennali’nde ve Prag’da Festival New Europe’da gösterildi. Solosu Hrant Dink’in ölümünün birinci yıl anmasında Fransız Kültür Merkezinde ve daha sonraki yıllarda İstanbul’da çeşitli sahnelerde temsil edildi. Bunu takiben her yıl yeni bir koreografi hazırladı ve sahneye koydu. Bu gösterilerden bazıları; Erector, Mekanizmalar, Tekinsiz, Bir Kadın, Merkür Retrosu  olarak sayılabilir.  

Talin Mekan, Dans Buluşma, Akademi İstanbul ve Çatı Stüdyosunda  meridyen esneme hareketleri, çağdaş dans ve kontakt dans dersleri verdi. 2008 yılından bu yana İstanbul Bilgi Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü’nde Çağdaş Dans, Kontakt Dans, Partnering ve Doğaçlama dersleri vermeye devam etmektedir. Talin 2009 yılında Çatı Dans Sanatçaları Derneğinin kurucu üyelerinden biri olarak  

“Lost & Founds” projesini Sisypeheureux/ Fransa ve Tenerifedanzalab/ Kanarya  Adaları işbirliğinde yürütmüştür. Bu projedeki dört koreograftan biri olmuştur. Gösteri Türkiye, Fransa ve Kanarya Adaları’nda çalışılmış, üç ayrı ülkede birçok farklı şehirde temsil edilmiştir. Istanbul Bilgi Üniversitesi Kültürel İncelemeler Master Programını “Hemşinlilerde Unutarak ve Gizlenerek Var Olmak” tezi ile bitirmiştir.

**Katılım ve detaylı bilgi için sağ alt köşedeki workshopix mesaj gönder kutusunu kullanabilirsiniz.

Dates:27 August-2 September 2019
Place:
Sundance Tekirova/ Antalya

Detach- Dance Improvisation Days

** Please use the workshopix message box in the bottom right corner for attendance and detailed information

Programe:
27 August - 2 September   
08.30 - 09.30 : Yoga- Meditation
17.00 - 20.00: Detach Dance Improvisation Workshop
21.30 - 23.30: Jam

The workshop is in total six days

Application:
A short motivation letter and a short paragraph of your resume needs to be send to. In a short time we'll get back to you.   

** Please use the workshopix message box in the bottom right corner for attendance and detailed information.

Event Details:
What is Improvisation?
Improvisation was something we always do during the early years of our life, our childhood time. We would play games! We would always change decision depending to our momently urges, we would change the game depending how we were at that moment but keep on staying at the moment. A child learns the world by playing. She does as if it is like that and she fictionalize a situation and positions herself to the composed situation.

When we were child there was no edge of our imagination. We happen to be the thing we want to be. We do not judge ourselfes, we do not interfere with our minds and we do not think negatifly, we just do.

A child does not need some time to start playing. They don’t say “I should get out of real life and get into the game. They always exist at the moment this is why game and life is the same thing for them. There is permeability between game and life.

In improvisation, the dancers who improvise well are like kids. They have learned the technique of permeability between life and game. They get into the existence of improvisational state. This state is not like calling back the feelings that are worked beforehand when going on stage in theater. The improviser at that moment gets before the audience with the state, feeling and the potential of playing. They perform and help themselves and the audience release their thoughts, feelings and let go of the things that they hold in daily life. 

What Is Improvisation Technique?
The improvisation technique is not like the over-coded structure that exists in western dance techniques like ballet. This technique is instinctive, it creates a safe space that works as it comes from one’s inside. Improvisation is a way to understand deeply of an individual's hidden thoughts or emotions. The instinctive, unforeseen, free movement emphasis that focuses on the carrier in this path is the process of discovering authentic emotions and inspiration.

Throughout its history, it is seen that dance and movement have a secret code that reaches the reality behind what is shown. Until today, dance and movement, which has been established to combine certain patterns and repetitions began to change in the middle of the 70s and 80s and were shaped by the influence of the post-modern movement. It also changed its own history by destroying the patterns it had been placed in. 

What are we going to do in Detach ID Workshop?
Our expectations, our judgements and our wishes makes us tired. They steel from our time and happiness. Allowing the situated, to the one that will be situated, to allow as it is and to accept what is happening as it is, to be at the moment within the technique of improvisation, to silence our minds and accompanying the flow is good for us.

During the workshop by not allowing our mind to govern, control and stereotype us, playing during movement we get back to our instincts. In our work we go traveling between senses, we get into an image that we have created and sometimes we become an image. While we improvise we listen to our inner voice and start hearing ourselves.

To our workout we’re waiting anybody who has interest in movement, regardless of having experience in dancing we’re forming a circle space.

About Instructor:
Talin Büyükkürkciyan
 
Talin, is an Independent choreographer, improviser and performer in Istanbul. She has started dancing with Christine Brodbeck at İstanbul Arts Center (an old Armenian School). Her first contact dancing try outs was with Mustafa Kaplan at Theater Research Laboratory Studios of İstanbul Municipality Theater (TAL). After graduating from Latin Language and Literature branch at Istanbul University she then continued her studies at European Dance Development Center (EDDC) in Holland on the subject of contemporary dance and choreography. She took contact improvisation classes from Estzter Gal and Peter Player, David Zambrano, Scoth Wells, Marcus Grolle at school years and from Andrew  Harwood in Earth Dance/USA. Coming back home she took contact improvisation, improvisation and partnering classes from Daniel Lepkoff, Wim Vandekeybus, Jan Marushi, Martin Sonderkamp and partnering  classes from İnaki Azpillaga. She took workshops from Wim Vandekeybus, Joao da Silva, Charlotte Boyer, Kurt Koegel, Martin Sondrekamp. She studied on theater-performance with Angus Balbernie and Mimi Goese. Her love for dancing is mostly for improvisation. She has taken release technique, tai-chi , chi-kong,  hands on work and Alexander Tecnique from the pioneers of these works whom are: for release Technique Marry O’Donnel, for tai-chi , chi-kong and hands on work Eva Karczak and for Alexander Technique Tony Tacher. Other then her projects she performed in Angus Balbernie, Lissa Penti, Charlotte Boyer, Christina Ferenz, Ayla Algan and Emre Koyuncuoğlu’s projects in Alexandroupoli, Düsseldorff, Marsilya, Amsterdam, Arnhem, Erivan, Bonn, Faro, Prague and İstanbul.

Talin has been one of the pioneers of dance improvisation in Turkey. She co-organized the first improvisation festival; Transit- Istanbul Improvisation Days in Turkey in which she had the chance of taking classes on improvisation from Kirstie Simpson and perform with the musicians who had worked with Le Quand Ninh. During and after the Transit- Istanbul Improvisation Days she took workshops from Nancy Stark Smith, Simone Forti, Julyen Hamilton and Bernard Knappe in İstanbul. During and after the Transit-Istanbul Improvisation Days she has danced improvised performances with Isak Köpek (Wet Dog) Music Group, Robert Reigle and Hoca Nasreddin. Some of her Improvised Dance Performances are:  Duet with saxophone player Robert Reigle at Transit-Istanbul Improvisation Days 2006, Trio with Kirstie Simson and Yanael Plumet at Transit – Istanbul Improvisation Days 2006, Duet with Olivier trompet player during Transit-Istanbul Improvisation Days 2007, Group piece at Darphane-i Amire at Transit-Istanbul Improvisation Days 2007, Improvised Performance with the music group Islak Köpek (Wet Dog) and the dancer Yanael Plumet at Antakya K77 in 2008, “The Crowss” Duet with saxophone player Robert Reigle at Kargart Performance Days in 2011, Sound Clouds and Movement Storms improvised performance with Robert Reigle, Serkan Şener and Nick Hobbes in 2015 at Big Island on the 7’th of September. 

In her artistic work /choreographies, she develops defined performative concepts that use twists in perception creating pieces that are poetic, humorous, intimate and political at the same time. In her solo work she explores intimacy with story telling standing in the between fiction and reality. In 2009, Talin member of Cati Association created the collaborative project Lost & Founds with Sisypeheureux/ France and Tenerifedanzalab/ Canary Islands dancers and choreographers. She was one of the four choreographers in this project. The piece was performed in Turkey, Canary Islands and France in different cities. 

At 14. International Istanbul Theater Festival she performed at “Chairs” project. She performed at 2’nd Tünel Art Festival “1’st Stage”  contemporary dance performance, at 6’th ODTÜ Contemporary Dance Days “Alone", at 3’rd Tünel Art Festival “2’nd Garden”, at Maya Stage “ Make - Erase”. She put on stage at 16’th International Istanbul Theater Festival “Upside- Down”, at 17’th International Istanbul Theater Festival “Issue” and at 18’th International Istanbul Theater Festival “Turkish – Delight”.  Talin has been choreographing since 1997.  She started at school and continued professionally after coming back to Turkey in 2002. In 2007 she formed Prospero Dance Company and made work under that name from that time on. Her first choreographies after that were If you open the 40’th room…( a solo work) and Tepetaklak/Topsyturvy a quartet which was performed at İstanbul Festivale, Bonn Biennale, Prague Festival New Europe and at Young Days of Istanbul Municipality  Teather. Her most performed piece her solo "If you open the 40’th Room..." is performed in Marseille, Artena, London Derry, Belfast, Tenerife and Istanbul. At the first memorial of Hrant Dink’s murder she played her solo for the first time at Istanbul French Institute. After that it has been performed in different venues throughout the years. She put a new piece on stage every year. Other than those some of her other projects are: Erector, Mechanisms, Uncanny, One Woman, Mercur's Retrograde… 

She has been teaching contemporary dance technique at İstanbul Bilgi University Performing Arts Department since 2008 and she completed her masters in the same university on Cultural Studies Department in 2011. The master thesis is titled as “Surviving by forgetting and hiding in Hemşin People”. 

Costs:
Workshop Fee: 600 TL
Early Registration: 500 TL

Lodging:
Tent : (Bring your own tent. If you want to use the tent of Sundance you must let them know in advance. There aren't many tents of theirs)
Breakfast + Dinner : 120 TL
Breakfast + Lunch + Dinner: 140 TL

(You must reserve your place at Sundance saying that you'll 

participate to Detach - Dance Improvisation Days)

p.s.: For tree houses, bungalovs and stone houses you should be in contact with Sundance. 

Sundance Camp:
Address: Tekirova Mahallesi, 07995 Kemer/Antalya 

** Please use the workshopix message box in the bottom right corner for attendance and detailed information 

X
X
Detach - Dans Doğaçlama Günleri
Detach - Dans Doğaçlama Günleri
Antalya
0.00

Tarih:27 Ağustos-02 Eylül 2019
Yer:
Sundance Tekirova/ Antalya

Detach - Dans Doğaçlama Günleri

**Katılım ve detaylı bilgi için sağ alt köşedeki workshopix mesaj gönder kutusunu kullanabilirsiniz.

Program:
8.30 - 9.30  Yoga- Meditasyon
17.00 - 20.00 Doğaçlama
21:30 -  23:30 Jam

Toplam 6 gün

Etkinlik Ücreti:
Atölye Ücreti: 600 TL
Erken ödeme 15 Haziran 2019 : 500 TL

Konaklama:
Çadır: 
Kahvaltı + Akşam yemeği : 120 TL
Kahvaltı + Öğlen yemeği + Akşam yemeği : 140 TL
Kendi çadırınızı getirmeniz önerilir. Kendi çadırı olmayanlar Sundance ile erken iletişime geçmelidir.

Not: Ağaç ev, bungalov ve taş ev için Sundance ile iletişime geçilmelidir.

Başvuru:
Kısa bir motivasyon mektubu ile kendinizi tanıtan bir paragraflık öz geçmişinizi adresine göndermenizden kısa bir süre sonra size geri dönüş yapılacaktır.

**Katılım ve detaylı bilgi için sağ alt köşedeki workshopix mesaj gönder kutusunu kullanabilirsiniz.

Etkinlik Mekanı:
Adres: Tekirova Mahallesi, 07995 Kemer/ Antalya 

Etkinlik İçeriği:
Doğaçlama Nedir?

Doğaçlama, yaşamımızın ilk yıllarında, çocukluk zamanımızda hep yaptığımız bir şeydi. Oyun oynardık! Anlık dürtülerimize bağlı olarak kararı her zaman değiştirirdik, o anda nasıl olduğumuza bağlı olarak oyunu değiştirirdik, anda kalmaya devam ederdik. Bir çocuk dünyayı oynayarak öğrenir. Çocuk -mış gibi yapar ve bir kurgu yaratır.

Çocukken, hayal gücümüzün bir üstünlüğü yoktur. Olmak istediğimiz şey oluruz. Kendimizi yargılamaz, aklımızla müdahale etmez ve olumsuz düşünmeyiz. Sadece oluruz. Bir çocuğun oynamaya başlamak için biraz zamana ihtiyacı yoktur. “Gerçek hayattan çıkıp oyuna girmeliyim” demez. Her zaman şu anda vardır, bu yüzden oyun ve yaşam onun için aynı şeydir. Oyun ve yaşam arasında geçirgenlik vardır.
 
Doğaçlamada, doğaçlama yapan dansçılar çocuklar gibidir. Yaşam ve oyun arasındaki geçirgenlik tekniğini öğrenirler. Doğaçlamanın temsil durumuna girerler. Bu durum tiyatroda sahneye çıkarken önceden işlenmiş duyguları geri çağırmak gibi değildir. Doğaçlayan bir çocuk gibi andadır. Doğaçlama ve oyun tekniğini kullanarak anda var olur. O anda seyirlik pek çok şey çıkar. İzleyiciler de seyrettikleri şeyden etkilenip düşüncelerini, duygularını salıverir ve günlük yaşamda tuttukları kendilerini bırakabilirler.
 
Doğaçlama Tekniği Nedir?
Doğaçlama tekniği, bale gibi batı dansı tekniklerinin aksine kodlama gerektirmeden hareket etme tekniğidir. Bu teknik içgüdüseldir, bireyin içinden geldiği gibi hareket etmesini sağlayan güvenli bir alan yaratır. Doğaçlama, bireyin gizli düşüncelerini veya duygularını derinlemesine anlamanın bir yoludur. Bu yol taşıyıcıya odaklanan içgüdüsel, öngörülemeyen, serbest hareket vurgusu, gerçek duygu ve ilham bulma sürecidir.

Tarih boyunca, dansın ve hareketin gösterilenin ardındaki gerçeğe ulaşan gizli bir kodu olduğu görülmektedir. Bugüne kadar, belirli kalıpları ve tekrarları birleştirmek için kurulan dans ve hareket, 70'li ve 80'li yılların ortasında değişmeye başladı ve Post-Modern akımın etkisiyle şekillendi. Aynı zamanda yerleştirildiği kalıpları yok ederek kendi tarihini de değiştirdi.

Detach - DID Günlerinde ne yapacağız?
Beklentilerimiz, yargılarımız ve isteklerimiz bizi yorar. Zamanımızdan ve mutluluğumuzdan çalar. Olana, olacak olana olduğu gibi izin vermek ve olanı olduğu gibi kabul etmek doğaçlama tekniği çerçevesinde anda var olabilmek, zihnimizi susturup akışa eşlik etmek bize iyi gelir.

Atölye boyunca zihnimizin bizi yönlendirmesine, kontrol etmesine, kalıplara koymasına olanak vermeden hareket ederken oyun oynamanın hissiyatı ile içgüdülerimize geri dönüyoruz.

Çalışmalarımızda duyular arası yolculuğa çıkıyor, oluşturduğumuz bir imgenin içine giriyor bazen de biz bir imge oluyoruz. Doğaçlarken iç sesimize kulak verip kendimizi duymaya başlıyoruz.

Çalışmalara harekete ilgisi olan herkesi bekliyor, dans tecrübesi olsun olmasın, fark gözetmediğimiz bir çember alanı oluşturuyoruz.

Eğitmen Hakkında:
Talin Büyükkürkciyan

Talin Büyükkürkciyan, bağımsız bir koreograf ve doğaçlama dans sanatçısıdır. Büyükkürkciyan dansa Christine Brodbeck ile başladı. İstanbul Sanat Merkezi’nde 1994-95 yıllarında modern dans derslerine katıldı.  1995-98 yılları arasında Tiyatro Araştırma Laboratuarı (TAL Dans’da) Mustafa Kaplan’dan dans ve doğaçlama dersleri aldı. Kaya İlhan, Geyvan Mc Millen, Aydın Teker’le modren dans teknikleri ve dans anatomisi çalıştı. İstanbul Üniversitesi Latin Dili ve Edebiyatı’nı bitirdikten sonra tek tutkusu olan dansı öğrenmek için Hollanda/Arnhem’deki ( EDDC) / Avrupa Dansı Geliştirme Merkezine gitti ve bu sanat fakültesinin dört senelik eğitimini tamamlayıp 2002 yılında eve döndü. Hollanda’da Eva Kaczag’dan Tai-Chi, Chi-Kong, Meridyen Esneme Haraketleri, Tony Tacher’dan Alexander Tekniği ve David Zambrano ve Mary O’donell’dan doğaçlama dersleri aldı. Wim Vandekeybus, Joao da Silva, Charlotte Boyer, Kurt Koegel, Martin Sondrekamp’la çalıştı. Ester Gal ve Scoth Wells’den Kontak Doğaçlama dersleri aldı. Angus Balbernie ve Mimi Goese ile tiyatro-performans üzerine çalıştı. Kendi projelerinin yanısıra Angus Balbernie, Lissa Penti, Charlotte Boyer, Christina Ferenz,  Ayla Algan ve Emre Koyuncuoğlu’nun projerini Alexandropoli, Düsseldorff, Marsilya, Amsterdam, Arnhem, Erivan, Bonn, Faro, Prag ve İstanbul’da sundu. 

Talin Türkiye’ye döndüğünde doğaçlamanın bu ülkede olmadığını görüp doğaçlama üzerine ağırlık vermeye karar verdi. Transit – İstanbul Doğaçlama Günlerini Organize etme kararı doğaçlamayı İstanbul’a getirmek, doğaçlamının ne kadar gerekli ve önemli bir şey olduğunu göstermek içindi. “Doğaçlarken anda kalırız, önceyi ve sonrayı düşünmeyiz” bilincinin bu ülke dansçıları, müzisyenleri ve seyircisi için gerekli olduğunu hissediyordu. Transit – Istanbul Doğaçlama Günlerini organize etme çalışmaları sırasında Islak Köpek müzik grubu ile tanıştı ve onların müziklerine eşlik ederek çeşitli doğaçlama dans gösterileri sundu. Daha sonra gruptan saksafonist Robert Reigle ile Transit- Istanbul Doğaçlama Günleri’nde doğaçlama bir duet sahneye koydu. Yine Transit –Istanbul Doğaçlama Günleri’nde Kirstie Simson ve Yanael Plumet ile bir trio sundu. 2007’de II. Transit – İstanbul Doğaçlama Günleri’nde trompet sanatçısı Fransız Olivier ile Darphane-i Amire’nin bodrum katında bir duet sundu. Yine 2007’de Darphane-i Amire’nin koridorunda bir quartette dans etti. 2008 yılında Antakya’da K77 organizasyonuyla Antakya parkının kapalı salonunda Islak Köpek Müzik Topluluğu ve Yanael Plumet ile doğaçlama bir gösteri sundu. 2011’de Kargart Performans Günleri’nde “The Crowss” isimli duetini yine saksafonist Robert Reigle ile sundu. Son yıllarda Hoca Nasreddin grubu ile doğaçlama çalışmaları devam etmektedir. Nick Hobbes’un scorlu doğaçlaması “ Ses Bulutları ve Hareket Fırtınaları” gösterisinin solisti olarak Görünürlük Festivalinde ve Büyük Ada, Ada Evi’nde dans etti. 

Talin koreografilerinde algıda kırılmalar yaratan performatif konseptler kullanır. Şiirsel, esprili ve aynı zamanda politik işler yaratır. Solo işlerinde yakınlığı masal anlatıcılığı ile kurarken gerçek ve kurgu arasında durur. Talin 1997 yılından beri koreografiler yapmakta, grup işleri sahneye koymaktadır. 

Talin 14. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında “Sandalyeler” projesinde yer aldı. 6.ODTÜ Çağdaş Dans Festivali kapsamında “ Tek Başına” , 3. Tünel Sanat Festivali kapsamında “II.Bahçe”, Maya Sahnesinde “ Yap-Boz”, 2. Tünel Festivali kapsamında “I.Sahne” isimli dans gösterilerini sundu. 16’ıncı 17’inci ve 18’inci Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivallerinde Tersi Düz, Mesela ve Lokum adlı projelerini sahneye koydu. 2007 yılında Prospero Dans Topluluğu’nu kurdu ve işlerini bu isim altında sunmaya başladı. Topluluğu kurduktan sonraki ilk koreografileri 40. Kapıyı Açarsan… isimli solosu ve Tepetaklak isimli quartetidir. Tepetaklak İstanbul Dans Festivali’nde, Bonn Biennali’nde ve Prag’da Festival New Europe’da gösterildi. Solosu Hrant Dink’in ölümünün birinci yıl anmasında Fransız Kültür Merkezinde ve daha sonraki yıllarda İstanbul’da çeşitli sahnelerde temsil edildi. Bunu takiben her yıl yeni bir koreografi hazırladı ve sahneye koydu. Bu gösterilerden bazıları; Erector, Mekanizmalar, Tekinsiz, Bir Kadın, Merkür Retrosu  olarak sayılabilir.  

Talin Mekan, Dans Buluşma, Akademi İstanbul ve Çatı Stüdyosunda  meridyen esneme hareketleri, çağdaş dans ve kontakt dans dersleri verdi. 2008 yılından bu yana İstanbul Bilgi Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü’nde Çağdaş Dans, Kontakt Dans, Partnering ve Doğaçlama dersleri vermeye devam etmektedir. Talin 2009 yılında Çatı Dans Sanatçaları Derneğinin kurucu üyelerinden biri olarak  

“Lost & Founds” projesini Sisypeheureux/ Fransa ve Tenerifedanzalab/ Kanarya  Adaları işbirliğinde yürütmüştür. Bu projedeki dört koreograftan biri olmuştur. Gösteri Türkiye, Fransa ve Kanarya Adaları’nda çalışılmış, üç ayrı ülkede birçok farklı şehirde temsil edilmiştir. Istanbul Bilgi Üniversitesi Kültürel İncelemeler Master Programını “Hemşinlilerde Unutarak ve Gizlenerek Var Olmak” tezi ile bitirmiştir.

**Katılım ve detaylı bilgi için sağ alt köşedeki workshopix mesaj gönder kutusunu kullanabilirsiniz.

Dates:27 August-2 September 2019
Place:
Sundance Tekirova/ Antalya

Detach- Dance Improvisation Days

** Please use the workshopix message box in the bottom right corner for attendance and detailed information

Programe:
27 August - 2 September   
08.30 - 09.30 : Yoga- Meditation
17.00 - 20.00: Detach Dance Improvisation Workshop
21.30 - 23.30: Jam

The workshop is in total six days

Application:
A short motivation letter and a short paragraph of your resume needs to be send to. In a short time we'll get back to you.   

** Please use the workshopix message box in the bottom right corner for attendance and detailed information.

Event Details:
What is Improvisation?
Improvisation was something we always do during the early years of our life, our childhood time. We would play games! We would always change decision depending to our momently urges, we would change the game depending how we were at that moment but keep on staying at the moment. A child learns the world by playing. She does as if it is like that and she fictionalize a situation and positions herself to the composed situation.

When we were child there was no edge of our imagination. We happen to be the thing we want to be. We do not judge ourselfes, we do not interfere with our minds and we do not think negatifly, we just do.

A child does not need some time to start playing. They don’t say “I should get out of real life and get into the game. They always exist at the moment this is why game and life is the same thing for them. There is permeability between game and life.

In improvisation, the dancers who improvise well are like kids. They have learned the technique of permeability between life and game. They get into the existence of improvisational state. This state is not like calling back the feelings that are worked beforehand when going on stage in theater. The improviser at that moment gets before the audience with the state, feeling and the potential of playing. They perform and help themselves and the audience release their thoughts, feelings and let go of the things that they hold in daily life. 

What Is Improvisation Technique?
The improvisation technique is not like the over-coded structure that exists in western dance techniques like ballet. This technique is instinctive, it creates a safe space that works as it comes from one’s inside. Improvisation is a way to understand deeply of an individual's hidden thoughts or emotions. The instinctive, unforeseen, free movement emphasis that focuses on the carrier in this path is the process of discovering authentic emotions and inspiration.

Throughout its history, it is seen that dance and movement have a secret code that reaches the reality behind what is shown. Until today, dance and movement, which has been established to combine certain patterns and repetitions began to change in the middle of the 70s and 80s and were shaped by the influence of the post-modern movement. It also changed its own history by destroying the patterns it had been placed in. 

What are we going to do in Detach ID Workshop?
Our expectations, our judgements and our wishes makes us tired. They steel from our time and happiness. Allowing the situated, to the one that will be situated, to allow as it is and to accept what is happening as it is, to be at the moment within the technique of improvisation, to silence our minds and accompanying the flow is good for us.

During the workshop by not allowing our mind to govern, control and stereotype us, playing during movement we get back to our instincts. In our work we go traveling between senses, we get into an image that we have created and sometimes we become an image. While we improvise we listen to our inner voice and start hearing ourselves.

To our workout we’re waiting anybody who has interest in movement, regardless of having experience in dancing we’re forming a circle space.

About Instructor:
Talin Büyükkürkciyan
 
Talin, is an Independent choreographer, improviser and performer in Istanbul. She has started dancing with Christine Brodbeck at İstanbul Arts Center (an old Armenian School). Her first contact dancing try outs was with Mustafa Kaplan at Theater Research Laboratory Studios of İstanbul Municipality Theater (TAL). After graduating from Latin Language and Literature branch at Istanbul University she then continued her studies at European Dance Development Center (EDDC) in Holland on the subject of contemporary dance and choreography. She took contact improvisation classes from Estzter Gal and Peter Player, David Zambrano, Scoth Wells, Marcus Grolle at school years and from Andrew  Harwood in Earth Dance/USA. Coming back home she took contact improvisation, improvisation and partnering classes from Daniel Lepkoff, Wim Vandekeybus, Jan Marushi, Martin Sonderkamp and partnering  classes from İnaki Azpillaga. She took workshops from Wim Vandekeybus, Joao da Silva, Charlotte Boyer, Kurt Koegel, Martin Sondrekamp. She studied on theater-performance with Angus Balbernie and Mimi Goese. Her love for dancing is mostly for improvisation. She has taken release technique, tai-chi , chi-kong,  hands on work and Alexander Tecnique from the pioneers of these works whom are: for release Technique Marry O’Donnel, for tai-chi , chi-kong and hands on work Eva Karczak and for Alexander Technique Tony Tacher. Other then her projects she performed in Angus Balbernie, Lissa Penti, Charlotte Boyer, Christina Ferenz, Ayla Algan and Emre Koyuncuoğlu’s projects in Alexandroupoli, Düsseldorff, Marsilya, Amsterdam, Arnhem, Erivan, Bonn, Faro, Prague and İstanbul.

Talin has been one of the pioneers of dance improvisation in Turkey. She co-organized the first improvisation festival; Transit- Istanbul Improvisation Days in Turkey in which she had the chance of taking classes on improvisation from Kirstie Simpson and perform with the musicians who had worked with Le Quand Ninh. During and after the Transit- Istanbul Improvisation Days she took workshops from Nancy Stark Smith, Simone Forti, Julyen Hamilton and Bernard Knappe in İstanbul. During and after the Transit-Istanbul Improvisation Days she has danced improvised performances with Isak Köpek (Wet Dog) Music Group, Robert Reigle and Hoca Nasreddin. Some of her Improvised Dance Performances are:  Duet with saxophone player Robert Reigle at Transit-Istanbul Improvisation Days 2006, Trio with Kirstie Simson and Yanael Plumet at Transit – Istanbul Improvisation Days 2006, Duet with Olivier trompet player during Transit-Istanbul Improvisation Days 2007, Group piece at Darphane-i Amire at Transit-Istanbul Improvisation Days 2007, Improvised Performance with the music group Islak Köpek (Wet Dog) and the dancer Yanael Plumet at Antakya K77 in 2008, “The Crowss” Duet with saxophone player Robert Reigle at Kargart Performance Days in 2011, Sound Clouds and Movement Storms improvised performance with Robert Reigle, Serkan Şener and Nick Hobbes in 2015 at Big Island on the 7’th of September. 

In her artistic work /choreographies, she develops defined performative concepts that use twists in perception creating pieces that are poetic, humorous, intimate and political at the same time. In her solo work she explores intimacy with story telling standing in the between fiction and reality. In 2009, Talin member of Cati Association created the collaborative project Lost & Founds with Sisypeheureux/ France and Tenerifedanzalab/ Canary Islands dancers and choreographers. She was one of the four choreographers in this project. The piece was performed in Turkey, Canary Islands and France in different cities. 

At 14. International Istanbul Theater Festival she performed at “Chairs” project. She performed at 2’nd Tünel Art Festival “1’st Stage”  contemporary dance performance, at 6’th ODTÜ Contemporary Dance Days “Alone", at 3’rd Tünel Art Festival “2’nd Garden”, at Maya Stage “ Make - Erase”. She put on stage at 16’th International Istanbul Theater Festival “Upside- Down”, at 17’th International Istanbul Theater Festival “Issue” and at 18’th International Istanbul Theater Festival “Turkish – Delight”.  Talin has been choreographing since 1997.  She started at school and continued professionally after coming back to Turkey in 2002. In 2007 she formed Prospero Dance Company and made work under that name from that time on. Her first choreographies after that were If you open the 40’th room…( a solo work) and Tepetaklak/Topsyturvy a quartet which was performed at İstanbul Festivale, Bonn Biennale, Prague Festival New Europe and at Young Days of Istanbul Municipality  Teather. Her most performed piece her solo "If you open the 40’th Room..." is performed in Marseille, Artena, London Derry, Belfast, Tenerife and Istanbul. At the first memorial of Hrant Dink’s murder she played her solo for the first time at Istanbul French Institute. After that it has been performed in different venues throughout the years. She put a new piece on stage every year. Other than those some of her other projects are: Erector, Mechanisms, Uncanny, One Woman, Mercur's Retrograde… 

She has been teaching contemporary dance technique at İstanbul Bilgi University Performing Arts Department since 2008 and she completed her masters in the same university on Cultural Studies Department in 2011. The master thesis is titled as “Surviving by forgetting and hiding in Hemşin People”. 

Costs:
Workshop Fee: 600 TL
Early Registration: 500 TL

Lodging:
Tent : (Bring your own tent. If you want to use the tent of Sundance you must let them know in advance. There aren't many tents of theirs)
Breakfast + Dinner : 120 TL
Breakfast + Lunch + Dinner: 140 TL

(You must reserve your place at Sundance saying that you'll 

participate to Detach - Dance Improvisation Days)

p.s.: For tree houses, bungalovs and stone houses you should be in contact with Sundance. 

Sundance Camp:
Address: Tekirova Mahallesi, 07995 Kemer/Antalya 

** Please use the workshopix message box in the bottom right corner for attendance and detailed information 

Yorum yaz
Etkinlikle ilgili henüz yorum yazılmadı.
Kapat